top of page
Skribentens bildSusanne Adawi

3 Saker du vinner på att hålla exitsamtal

Ett exitsamtal handlar inte bara om ett avslut. På många sätt handlar det om att vårda relationer. Relationen till din medarbetare som väljer att lämna företaget men också relationen till de medarbetare som är kvar. Hur menar jag? En relation tar inte slut bara för att man inte är kollegor längre, den tar en ny form, precis som alla relationer ändrar form med tiden. Det faktum att ni inte jobbar ihop längre betyder inte att det finns något som står i vägen för att ni ska göra det i framtiden. Det handlar om relationen till dem som är kvar eftersom du genom en exitintervju får feedback på hur du kan bli en ännu bättre arbetsgivare och därmed stärka ditt arbetsgivarvarumärke om du tar tillvara på informationen och gör exitintervjuer på rätt sätt.


Jag träffade en kvinna för ett tag sedan som berättade för mig att när hon hade sagt upp sig från sitt jobb (där hon varit i flera år) hade hennes “avtackning” varit ett sms där det stod “lycka till”. Hon berättade att hon var en av de första anställda på företaget och sett företaget växa och ta form. Det där smset gjorde att hon kände sig genuint sårad. Hon hade inte många positiva saker att säga om sin fd arbetsgivare. Det här är ett exempel som illustrerar väldigt tydligt vad som händer om man inte ser till att få ett snyggt avslut. Jag som i det här fallet skulle kunna vara en kund, väljer att inte anlita företagets tjänster. Jag kommer inte rekommendera företaget som arbetsgivare och den här kvinnan kommer mest troligt aldrig att gå tillbaka och jobba där. Tänk vilken skillnad det hade blivit om de hade tagit sig tiden och faktiskt se till att det blev ett bra avslut. Du får en bra ambassadör för ditt företag och du vårdar relationen och förhoppningsvis insikter om hur du kan bli en ännu bättre arbetsgivare.


Vad är ett bra avslut? Nummer ett, det är viktigt att ge en avtackning. Hur den ser ut kan variera beroende på medarbetarens preferenser, men gör något! Låt iallafall den närmsta chefen ta med medarbetaren på lunch och ha ett informellt avslutningssamtal. Ära relation med en ordentlig avtackning. Det gör också att du kan hålla en bra relation med dina medarbetare som lämnar.

Nummer två, låt en extern konsult ha ett avslutningssamtal. Det är då du får de mest ärliga och användbara svaren. Svaren som kan omvandlas till action points för hur ni ska jobba med ert arbetsgivarvarumärke. Det finns otroligt värdefull feedback att få där. Ett exitsamtal är en chans för företaget att reflektera och förbättra och säkerställa en positiv arbetsmiljö och förhindra framtida avgångar.

Ett exitsamtal är mer än bara en formell process - det är en möjlighet för arbetsgivare att lära sig och förbättra sin verksamhet. Det är viktigt att ta detta samtal på allvar och använda det som en chans till lärande och förbättring. Missa inte en av de viktigaste delarna av din kollegas medarbetarresa.




3 saker du kan vinna och lära dig genom att hålla exitsamtal


  1. Varför väljer din medarbetare att sluta? På riktigt! Det vanligaste misstaget många här är att låta närmsta chefen hålla samtalet eller HR. De ärligaste och bästa svaren får man som regel om man låter en utomstående hålla samtalen så att man kan garantera anonymiteten i svaren.

  2. Du får action points som du kan jobba vidare med för att stärka ditt arbetsgivarvarumärke. Vad behöver du prioritera att jobba med för att vara top of the game?

  3. Du stärker er relation. Även om era vägar skiljs åt nu så vet du inte när ni möts igen. En medarbetare som lämnat kan vara den bästa ambassadören för din organisation, kanske är hen en framtida kollega en dag.



65 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page